сряда, 23 ноември 2011 г.

Гърците чакат Маказа напролет

Пътят е хубав. Може да караш и със 150 километра в час, без да усетиш скоростта. Мантинелите са чисто нови, лъщят от поцинковането. Асфалтът се стели равен, а край прозорците прелитат последните върхове на Родопите. Имаш чувството, че летиш над планината. Един, два, три, четири тунела. И в края на четвъртия е бариерата. Заключена с катинар. Слизаме, а отсреща се вижда последният, пети, тунел. След завоя е България. Онова, по-ниското хълмче, е Маказа. Остават не повече от 3 километра. Колкото и да се мъчим да отворим бариерата, катинарът не иска да мръдне. Един катинар между нас и България.
Пътят за Маказа. 21 километра от границата до Комотини. Пет тунела, два моста, 15 метра широк асфалт. Вече е почти готов. Липсват само пътните знаци, маркировката и 2,5 километра за асфалтиране. Участъкът от последния тунел до българската граница.
Спряха да строят, защото не са получавали пари. Италианската фирма „Йонис”, която от 2007 година пробива новото шосе, е изтеглила работниците си. Не е получила 3 млн. евро за свършената работа и сега чака гръцката държава да се разплати, за да довърши пътя. Това ни обясняват бизнесмени от Комотини.
Илияс Йоаникис е стар приятел на Кърджали. И на вестник „Нов живот”. Владее перфектно български – завършил е Музикалната академия в Пловдив. Сега в Пловдив учат и децата му. Илияс идваше в Кърджали като преводач на гръцките делегации. После и като музикант. Сега вече е кмет на община Мароня – Сапес.
Той има друга версия. Всичко е готово. Остават само последните два километра и половина. Сега е зима и както знаете, през зимата не се асфалтира. По наша информация пътят ще е готов през март – април, казва Илияс. 
Новите гранични коридори между България и Гърция могат да окажат благоприятно влияние върху икономическата криза в южната ни съседка. В това са уверени представители на гръцките местни власти. Един от тези коридори е този -през прохода Маказа, който свързва Централна България с пристанищата на Средиземно море. За гърците това е начинът да се привлекат инвестиции и повече туристи в морските курорти. Много хотели вече обявиха „кризисни” цени, което е един от малкото положителни ефекти на икономическите затруднения на южната ни съседка.
Винаги при отварянето на един път или на една нова къща идва прогрес. Прогрес ще има – това е обмяната на хора, обмяната на култура, търговия, обмяна на идеи, казва Илияс.
Сега в Гърция не е лесно. Фирмите фалират, безработицата расте главоломно и хиляди млади хора напускат домовете си, за да търсят работа в чужбина. За бизнесмените от района на Комотини, Ксанти и Александруполис Маказа е шанс да съживят бизнеса си. Много се готвят да го принесат у нас – заради по-ниските данъци, по-ниските заплати и финансовата стабилност. В същото време отчитат, че и български бизнесмени могат да инвестират в Северна Гърция. Заради добрата инфраструктура, пристанищата на Бяло море и все още свободните пазарни ниши.
Димитрис Дантсиос е заместник - председател на Туристическата камара на Северна Гърция. Притежава собствен хотел на брега на морето, има дял от хотел в Комотини, гледа над 500 кошера пчели. Не се притесняваме от конкуренция. Нека истинските професионалисти, хората, които знаят как се прави бизнес, да покажат какво могат. Нека всеки да изяви качествата си и да има път за развитие, казва Димитрис.
Неговият хотел „Диони” вече се е ориентирал към българските туристи. Намира се на самия бряг на морето, а цената на стая с включена закуска е 55 евро в активния туристически сезон. Дори и за българското Черноморие това е сравнително ниска цена.
Очакваме много туристи от България. За Пловдив, Кърджали, Смолян, Пазарджик и Хасково ще е много по-лесно да стигнат до Мароня, отколкото да пътуват до Черно море. Тук природата е запазена, всичко е много истинско, а плажовете са огромни. Можеш да си лежиш на пясъка и на двеста – триста метра около теб да няма друг човек. А това е важно, казва кметът на Мароня – Сапес Илияс Йоаникис. Да, обаче цените в Гърция са по-високи, опитваме се да охладим ентусиазма му. Не, цените вече се изравниха. И много от нашите хотели вече предлагат по-изгодни условия от българските, казва Илияс.
Гърците свалят цените. Заради кризата. А това е добра новина за идващото лято, дори и сега, на прага на зимата. Пътят през Маказа обаче трябва да бъде отворен.
Ще го отворят. Напролет, повтаря Илияс. И обяснява, че вече се строи и връзката на шосето от  Кърджали с магистралата „Виа Игнатия”. Теренът е удобен, равен и ще я построят бързо. Собственикът на земята, през която ще минава трасето, иска близо 3 млн. евро и това може да е проблем, обяснява кметът на Мароня. Той е толкова уверен как пътят ще бъде отворен, че се кани през декември да дойде в Кърджали. Заедно със свои колеги - кметове от района. За да видят на място как могат да си сътрудничат с нашите общини.

Ангел ТОЛЕВ
Снимки: Мехмед РЕДЖЕБ

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Редакцията не носи отговорност за публикуваните от читателите коментари. Коментари, които съдържат нецензурни думи и обиди, които насаждат етническа или религиозна вражда, ще бъдат изтривани!