събота, 28 май 2011 г.

Пътят за Маказа не може да се нарече еталон за качество

Иванка ТАУШАНОВА, областен управител  

Поднасям своето уважение към личния принос на г-н Михалевски в сферата на трансграничното сътрудничество и умението му да го поднася на публиката с апломб и прецизно подбрана хронология. Иде ли реч за персонални заслуги, г-н Михалевски трудно би могъл да бъде „упрекнат” в излишна скромност, но когато фактите говорят сами за себе си, няма как да бъдат оборени със словесен инженеринг. Факт е, че три години след завършването на 18-километровото трасе Подкова – Маказа /от 2006 до 2009 г/ пътят няма Акт 16 и не е въведен в експлоатация. Факт е, че въпреки констатираните геоложки промени и осигуреното допълнително финансиране за укрепителни работи, участъкът вече е компрометиран от срутища и свличания на земни маси. Не съм специалист и не се наемам да кажа дали това са обективни процеси, както твърди г-н Михалевски. Това, което не подлежи на коментар е, че пътят не може да се нарече еталон за качество. Той вече се нуждае от ремонт и за да не се червим пред гръцките си партньори, /които строят образцово от другата страна на границата/ , ще се наложи той да бъде извършен с пари на българския данъкоплатец, защото вече няма как да бъде потърсена сметка от фирмата-изпълнител. Що се касае до неподписания и към днешна дата Акт 16, струва си да припомним, че МРРБ, в което г-н Михалевски бе заместник-министър, завеща в наследство на ГЕРБ необезпечени договори за 280 милиона лева. Не е ли странно, че именно г-н Михалевски пита сега управляващите „защо не осигуриха малко средства за Акт 16?!” Друг е въпросът какъв е аршинът му за „малко средства”.
Без да умаловажавам усилията на всички политици и експерти, допринесли за предстоящото отваряне на прохода „Маказа”, се чувствам задължена пред непредубедената аудитория да обясня защо се забави вторият лот – Път Е-85 Кърджали – Подкова и какво е свършило правителството през последните две години.

През 2008 г тръжните процедури за строителство и надзор на проекта са анулирани от Националната агенция „Пътна инфраструктура” след проверка на Звеното за вътрешен одит на транспортното министерство. Причината е, че разрешение за строеж на основно трасе се издава при издаден протокол за приключени археологически проучвания, завършени отчуждителни процедури и Решение по ОВОС от МОСВ.    

Процедури по ОВОС /оценка на въздействие върху околната среда/

След проведена среща на представители на НАПИ, МТ, МОСВ и Дирекции “Околна среда” и “Регионална Политика” на ЕК на 07.04.2009 г. относно екологичната оценка на проекта е препоръчано повторно провеждане на екологичните процедури, поради неактуалност на наличния доклад по ОВОС от 2001 г. Следва разработване на нов Доклад по ОВОС, внасянето му в МОСВ за оценка, издаване на положителна оценка за доклада,  провеждане на обществени обсъждания на 22-и  и 23-и февруари 2010 г, заседание на ВЕЕС /Висш експертен екологичен съвет/ на 30 март 2010 г. и издаване на Решение по Доклада за ОВОС на МОСВ на 13.04.2010 г.

Археология

След извършени сондажни проучвания през 2008 г. са сключени 5 договора за провеждане на пълни археологически проучвания по трасето. Поради закъсняло осигуряване на финансиране през 2008 г. обаче обектите се доработват през следващите години. През 2009 г. приключва работата по единия от  обектите. През октомври 2010 г. приключиха археологическите разкопки по други три обекта и към днешна дата остава един обект за доработване.

Отчуждителни процедури

Налице е парцеларен план от октомври 1999 г. Има Решение на МС за отчуждителните процедури на проекта от 22.11.2007 г. Сумите за обезщетения на собствениците, съгласно РМС са изплатени към септември 2009 г., с което отчуждителната процедура за основното трасе е приключила /поземления фонд е отчужден и изплатен/.  

Съпътстваща инфраструктура

Извършен е преглед на изискуемите документи по изработения парцеларен план от АПИ. Тъй като е по данни от 1999 г. той е изпратен на ОПУ Кърджали за проверка и съгласуване с търговските дружества, чиято собственост се засяга. Получени са становища от Виваком и ЕVN за пропуснати мрежи тяхна собственост. Актуализираният парцеларен план е предаден от проектанта на възложителя на 21.02.2011 г. В тръжната документация за избор на изпълнител на строителството е заложено Разрешението за строеж за съпътстваща инфраструктура да бъде предоставено на изпълнителя през март 2012 г.

Апликационна форма
През 2008 г. е представена първата версия на АФ на възложителя от консултанта. След като е изпратена на експертите от инициативата JASPERS, са получени значителен обем забележки  през ноември 2008 г. Консултантът отказва отстраняването на забележките, поради което се стига до значително забавяне на изготването на качествена апликационна форма. Това налага провеждане на процедура и сключване на нов договор между МРРБ и Консултант за актуализация на изискуемата документация по АФ и корекции съобразно направените забележки от JASPERS.
През април 2011 г.  е предадена новата версия на АФ, разработена от Консултанта, представена  за преглед на експертите от  JASPERS.
На 19 май 2011 г. в Агенция "Пътна инфраструктура" са отворени ценовите предложения на допуснатите до този етап на тръжната процедура участници.
Забавянето на част от изброените подготвителни етапи е видимо и това води до закъснение при стартирането на строителството на пътя Кърджали-Подкова. Оставям на интелигентността на читателите да преценят кога и защо е допуснато това да се случи.

Обходен път

По отношение на обходния път, вярно е, че предпроектните проучвания за него са завършени през 2001 г., когато на заседание на експертния съвет на ИА "Пътища" през м. юни е приет „зеленият комбиниран вариант" ( в идейна фаза ) за  източен обход  с дължина 14,185 км. Защо тогава не е продължила работата по проекта, г-н Михалевски? Ще ви помогна -  „зеленият комбиниран вариантпреминава през концесията на фирма «S & B” /”Бентонит»/. В продължение на два мандата нито е възложено ново проектиране, нито е реализиран приетият от ЕС идеен вариант. Не е необходима кой знай каква прозорливост, за да сети човек, че обходният път на Кърджали далеч не е бил приоритет за преждеуправлящите. Благодарение на правителството на ГЕРБ проектирането му вече започна и скоро ще има готов идеен и технически проект за източния обход, който и вие г-н Михалевски, в качеството си на заместник-кмет, сте подкрепили  преди 10 г.  
Наистина, ще се наложи до приключването на пътя Кърджали – Подкова трафикът да минава по трасето през Момчилград, но правителството ще плати за преасфалтирането му, така както се погрижи реконструкцията на възловото кръстовище за »Веселчане» да бъде включена в проекта за втория лот.
Не ми се иска тази полемика да продължава до безкрайност. Правя го в интерес на истината и прозрачността, която толкова дълго отсъстваше в управлението. Сега не ни е  нужна скромност на думи. А да запретнем ръкави и да си свършим работата, за да излезем от ролята на догонващи.  

6 коментара:

Анонимен каза...

Бравос Михалевски,ашколсун!

Анонимен каза...

Кой го казва жена му ли?

Анонимен каза...
Този коментар бе премахнат от администратор на блога.
Анонимен каза...
Този коментар бе премахнат от администратор на блога.
Анонимен каза...
Този коментар бе премахнат от администратор на блога.
Анонимен каза...

Ако не е еталон за качество то тогава дали е еталон за некачествено строителство?

Публикуване на коментар

Редакцията не носи отговорност за публикуваните от читателите коментари. Коментари, които съдържат нецензурни думи и обиди, които насаждат етническа или религиозна вражда, ще бъдат изтривани!