Валентин П. Е майстор на графити. Твърди, че това е култура на младото поколение и често се сблъсква с неразбирането на по възрастните. Не се смята за художник, но има своите фенове в средата в която се движи. Извън нея не споделя , че рисува със спрей по стените.
В Кърджали най- често графите се срещат по стените на обществените сгради. Има ги вече и по фасадите на блоковете.
В СОУ”Отец Паисий”вместо да възпират младите хора ги насърчават да показват дарбите си. Тук графитите са на определено място на стената на училището.
Разбира се има и вандали. Наскоро „майстори” на спрея оплескаха русалката в Градската градина.
От община Кърджали са заели изчаквателна позиция. Все още няма наредба която да регламентира творбите на хип-хоп културата. Няма забрана за рисуване със спрейове, нито се изисква графитите да бъдат почиствани.
От общината твърдят, че приемат творбите на младите хора, като част от украсата на града и не смятат да ги унищожават. Бихме премахнали само нецензурни надписи, но не и произведения със стойност, споделиха от екологичния отдел.
Графитите са рисунките или надписите на обществени места, обикновено изпълнени със спрейове. Историята на графитите тръгва от Бронкс и Бруклин и те бързо се разпространяват в Ню Йорк през 70-те години на ХХ век. Тогава графити културата се явява протест срещу младите богаташи, които ръсят пари безразборно, а в същото време съществуват много бедни хора в крайните квартали на Ню Йорк, които изнемогват и поради тази причина се прехранват с нечисти сделки. Чрез графитите тези банди „маркират” територията си, за да могат „богаташчетата” да знаят с кого биха могли да си имат работа. Графити бързо навлиза на социалната сцена. Бандите често проявяват различни форми на вандализъм. Те започват да изписват знаците си навсякъде, първоначално поотделно, а после и заедно. През 80-те години на 20 век графити изкуството се пренася в Европа, където графитите добиват голяма популярност благодарение на поредица от телевизионни предавания за тях и след това- с навлизането на Интернет.
За разлика от САЩ, където графитите са социален протест, у нас означават преди всичко себеизяване и желание за творене. В България графити изкуството започва своето развитие през втората половина на 90-те години на 20 век, като привлича все повече почитатели на спрея. То се активизира в публичното пространство през последните 3-4 години с развитието на стила и умението на авторите. Графитите са неразделна част от градската култура, макар че явлението се движи на границата със субкултурата поради неконвенционалните си носители (стени, изоставени автомобили, вагони и т.н.) и разположение (подлези, гари, индустриални зони и т.н.). Отношението към графитите е различно.
Някои хора признават, че им харесват изображенията по огради и стени и минавайки, им се наслаждават. Но има и други, които се дразнят от шарениите, които „красят” училища и сгради. Те не приемат хора, които правят нещо без да се съобразяват с каквото и да е. Това, поне според начина им на поведение, е видим елемент от тяхното отношение към градската среда, която ги заобикаля. Очевидно случващото се е криворазбран израз на свобода.
Кърджали бг вести
2 коментара:
дрън дрън... може ли целият град да е оплескан. Да не говорим за "русалката". Като искат да уважават драсканиците им по стените, защо се шарят скулптури, паметници и т.н. В САЩ нерегламентирано шарене се смята за вандализъм. Как някой ще ми надраска къщата, блока или пътен знак пък аз няма да реагирам. Дайте им две три стени и да се състезават кой по шарен спрей ще извади.
А НЯКОЙ ЩЕ КАЖЕ ЛИ С КАКВО ЩЕ СЕ ИЗЧИСТЯТ ХУБАВО СЕ ДРАСКА ОСОБЕНО ВЪРХУ КАМЕННИТЕ ОБЛИЦОВКИ НЕКА ГО ПРАВЯТ ТАМ КЪДЕТО ИМАТ СЪСТЕЗАТЕЛЕН ХАРАКТЕР ИЛИ НЕУГЛЕДНА СТЕНА ИЛИ НА ФАСАДА НА КОЯТО ТРЯБВА НЯКОИ НЕДОСТАТЪЦИ ДА СЕ СКРИЯТ АМА ТАКА ДА СЕ ДРАСКА ЕЙ ТАКА ПО ФАСАДИТЕ ХЕМ Е ГРОЗНО ХЕМ И Е ПРЕСТЪПНО КОЙ ИМ Е ДАЛ ПРАВОТО
Публикуване на коментар
Редакцията не носи отговорност за публикуваните от читателите коментари. Коментари, които съдържат нецензурни думи и обиди, които насаждат етническа или религиозна вражда, ще бъдат изтривани!