Ако трябва да се определи само с една дума снощната премиера на кърджалийска сцена на пиесата на Йордан Радичков „Лазарица”, тя е провокация. Всеки познавач на драматургията на класика Радичков със сигурност очакваше да „разговаря” с Лазар, но режисьорът Гълъб Бочукав бе избрал в образа да влезе жена, актрисата Зорница Пламенова. Необичайно, но факт.
Беше ми любопитно как женската чувствителност ще реагира на абсурдния Йорданрадичков монолог, за който чуждестранните критици написаха, че философията в него е по-жестока от тази на Бекет „В очакване на Годо”, изповяда Бочуков.
Наречете постановката провокация, експеримент. Но за мен в театъра няма табута за добрия текст. Той не може да е само за жена или мъж. Защото, както е в случая, жената също има право на пречистващата сила на изповедта, където надеждата, разочарованието, любовта и омразата, греха, самотата и болката са човешки преживявания. Очаквам младите, които не са видел Лазар в изпълнение на Григор Вачков или Рангел Вълчанов, а и онези, които са били на техните спектакли, да усетят силата на драматургичния текст на Радичков и чрез сценичното присъствие и гласа на жена, коментира вчера за „Нов живот” режисьорът.
До колко експериментът с „Лазарица” е по вкуса на любителите на Мелпомена в Кърджали тепърва ще се говори, но едно е вярно, че няма човек, който да устои на мъдростта на Радичков.
Сценографията на постановката е на Надежда Митева. Музикалното оформление от пиеси на български класици е на Гълъб Бочуков.
Кърджалийският театър ще представи „Лазарица” на 6 октомври на сцената на театър ”Иван Франко” в Киев, където е поканен да участва във Фестивала за моноспектакли в Украйна.
Снежана ГОРАНОВАСнимка: Петко БОРИСОВ
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Редакцията не носи отговорност за публикуваните от читателите коментари. Коментари, които съдържат нецензурни думи и обиди, които насаждат етническа или религиозна вражда, ще бъдат изтривани!