Село Азатлъ е разположено на около 25 км от Одрин. Намира се край магистралата Одрин-Хавса. Веднага преди град Хавса завивате надясно и след около няколко километра Азатлъ ви посреща със спретнатите си къщи.
Съгласно Лозанската спогодба от 1923 г. между Гърция и Турция настъпват нови преселения на големи групи хора. Гърция изселва в Турция мюсюлмани, а Турция в Гърция християни.
Хиляди семейства сменят родните си места и се преселват в непознати за тях дотогава селища. Азатлъ е едно от тях. След 1923 г. тук започват се преселват помаци от Гърция. Сега в селото живеят 1700 души и е най-голямото помашко село в Турция.
Официалните историографска версии в Турция, Гърция, България и Македония за идентичността на тази общност се различават коренно една от други. Но ние няма да определяме коя е правилната, а ще ви разкажем какво самите те казват за себе си.
След като напуснахме магистралата Одрин-Хавса, асфалтиран път ни води до Азатлъ. Привлича ни двуетажна нова къща с мозаични цветенца по стените. Тук е селското кафене, където около 30-на мъже са насядали по масите. Пушат, пият чай, играят табла и сигурно спорят за политика и футбол.
Отначало броят на айляците ни учудва, но после ни обясниха, че предишният ден е валял пороен дъжд и няма как тракторите да работят в полето. Като че ли са доволни от дъжда, защото им позволява да си починат малко насред лятото.
Ние, журналисти от България, се настаняваме на една маса и си поръчваме черен чай. От съседните маси са любопитни и веднага ни питат откъде сме. Хасан Авджъ, мъж на средна възраст, започва разговор.
Имам приятел в България, ветеринар е, като си взема виза, ще отида да го посетя. Дядо ми, който се е преселил през 1924 г. от Солунско също се казваше Хасан. Разказваше как сме дошли в това село, но бях много малък и не помня много неща. Имаме огромно желание да видим местата, от където сме дошли и от където са тръгнали корените ни, казва той.
Хасан има 15 крави, трактор и друга селскостопанска техника, нова къща и кола. Сградата на селското кафенето е негова собственост, дал е под наем. Разказва, че почти всички в селото са заети в селското стопанство и животновъдството. Има такива, които работят в областния център Одрин, но те след като започнат работа остават да живеят там.
Майчиният ни език е помашки. Родителите ни въобще не знаеха турски. Преди да започнем началното училище, ние също не знаехме турски, говорихме с родителите си само на помашки. Турския го научихме в училище. Сега младите разбират помашки, но не могат да говорят както трябва. Забравят думи и произношения, разказва Хасан.
В Одринско най-много помаци живеят в Азатлъ. През 1923 г. тук се преселват десетки помашки семейства от Гърция. По-късно се заселват и семейства от България.
Не се чувстваме дискриминирани тук в Турция. Никой не ни гледа накриво за това, че сме помаци. Може преди 20-30 години да е имало някакво деление, но сега няма, казва Хасан. Сърбайки от чая си, разказва, че броят на смесените бракове преди е бил много малък. Сега вече никой не обръща внимание на такива неща, даже бракове между помаци и турци не са тема за обсъждане между нас.
По време на разговора един от българските журналисти поиска студена бира. Магазинерът му отговори, че може да му продаде, но не може да пие бира на масата в кафенето. Колегата доста се учуди. Отначало помисли, че това ограничение има нещо общо с религията. Но после разбра, че просто магазинчето има лиценз да продава бира, но не и да работи като кръчма. Обясниха, му, че това се контролира строго и той се отказа от бирата. Мъжете от съседната маса пък уговаряха продавача да направи компромис с биричка, защото все пак сме гости.
Сигурно имаме роднини в Гърция и България, но вече връзките ни с тях са прекъснати. Не знаем с точност къде са, кои са. Осемдесет процента от думите в българския и нашия помашки си приличат, има само някои различни, но въпреки това се разбираме, казват мъжете на Азатлъ.
Питаме ги какво мислят за корените си, дали са турци, помаци или нещо друго. Отговарят, че пoмаците са турци, но на въпроса защо тогава говорят помашки и откъде го знаят, не могат да отговорят.
Турчин съм, ама помак, казва Дядо Шефкет. Турчин е общото название. Има помаци, татари, гаджали и т.н. Навремето дедите ни са помагали на Османската армия и от там е останало името „помагачи”, тълкуват те думата помаци.
Като научи, че идваме от Кърджали, смеейки се казва, че може да сме станали роднини, защото скоро е оженил внук за кърджалийка.
Дядо Неджип пък на въпроси, свързани с историята, отвръща с „Какво да знаем, какво да кажем?”. Баща му, преди да се изсели от Гърция, се е занимавал с търговия с кожи. Знае почти всички села, разположени на сегашната граница с Гърция и България, защото е продавал кожи на селяните там.
От съседната маса Ахмет Гуден се включва в разговора и добавя, че помаци има и в други градове в Турция - Истанбул, Бурса, Ерзурум, Измир и др.
Напомняме им, че българските вестници са писали за Ататюрк, че е помак и ги питаме дали знаят нещо за това.
Да, той е помак, потвърждават мъжете.
Помашкият, майчиният ни език, си отива безвъзвратно заедно с най-старите хора. Младите не го знаят, казват в Азатлъ.
След разговора в селското кафене се разделяме с тези добри и усмихнати хора.
Различни днешни етноинжинери в Гърция, Турция и България се опитват да докажат корена им от своята си гледна точка, но едва ли друг може да представи помаците от Азатлъ по-добре от тях самите.
Текст и снимки: Нахит ДОГУ
6 коментара:
"Напомняме им, че българските вестници са писали за Ататюрк, че е помак и ги питаме дали знаят нещо за това.
Да, той е помак, потвърждават мъжете."
???
i koy e izvoryt na tazi informaciq, ili e dostatychko bylgarskite vestnici da sa go pisali i hora, koito ne znaqt sobstvenoto si rodoslovno dyrvo da sa go potvyrdili?!
dali bulgarite znayat kakvi sa im korenite
za6o vestnitsite i istoritsite ne pisat istinata jiveya ot 22 godini v 4ujbina kato 4etoh v arhivite 4e bilgarite proizhojdat or turski proizhod napravo se sasnah no kato pro4etoh razbrah 4e e istina nali sa han krum han isperih pise v nasite knigi i sa ot tuski plemena o6e sega sporim kakvi sme ungartsi si6o sa ot turski plemena i ne otri4at i ne gubyt ni6o ako nasite u4eni ako pisat istinata kakvo 6e gubim ni6o i imali zna4enie 4e si edin narod ili izrod
първо-него пише само в Българските но и в Гръцките, второ-от селата северно от Солон е раждан които са били Български и в тъи наречената "яка"ПОМАШКИ, трето-говорил е прекрасно български и тъи наречения помашки диалект, чешвърто-който е враг на мойте братя Българе е мой враг и враг на османската империя,Това са негови думи като посланик в София, На втория анонимник ще кажа да се научи да чете и пише без значение Кирилица или Латинец и тогава да расъждава над собствените си корени,Тюркските племена неса нито османски а още по малко турски, Абе аланколу нерде сик нерде Салоник,Когато Българските КАНОВЕ са управлявали държавите с име България дори когато се е създавала Кирилицата на която се пише от Балканите до Монголските степи за османска-геноцидска а после и за турска-геноцидска държави несе е чувало ништо, При обединението на Траки Славяни и Българи се е образувал единния български народ и държава за ралика от събирането и обединението от Джихат на анкъши селджуци кюрдски и др,мюсулмаски племена, Като пишеш за история и корени само в Константинопол след убйството на журналист с Арменски произхот излезнаха на протест над милион турски граждани съштоот арменски произхот,Ами геноцида и непреставащата воина с Кюрдите,дано вълненията и революциите в арабските страни обхванат и кюрдите итогава ще пишем нова история, БЪЛГАРИН НА КОЙТО КОРЕНИТЕ СА ОТ КОНСТАНТИНОПОЛ И КЕШАН
vas kakvo ve drazni dali e pomak ili balgarin izpoviadvasch isliama.Ne samo v Balgarski pische go i v Gracki vestnici.Zagatva go i toi samia Kato konsul v Sofia -koito e vrag na moite bratia Balgari e i moi vrag i vrag na imperiata.Rodom e ot selata razpolojeni nad Solon v taka narechenata iaka kadeto sa samo Balgarski i pomaschki sela .Govoril e perfekten Balgarski s harakternia pomaschki dialekt.Iskal e da se ojeni za balgarka -daSCHteria na general. Na vtoria anonimnik- abe alankolu nerde sik nerde salonik .Tiourkski plemena neznach turski oschte po malko osmanski plemena .KOgato Balgarskite KANOVE sa upravliavali Balgarskite darjavi ot Volga do Balkanite istoriata haber e niamala nito za osmanska oschte po malko za turska imperia.Pri sazdavaneto na Dunavska Balgaria korenite sa Trakiiski Slavianski i Balgarski ot kadeto se e obrazubal i balgarskia narod.Mnogo po kasno dori sled sazdabaneto na Slavianskata azbuka koiato se izpolzva ot Balkanite do Mongolskite stepi no koiato ti iavno ne razbirasch ili polzvasch no negramotno schtoto halhaber si niamasch ot istoria ni ot Balgarska ni ot osmanska zatova ti pischa na latineca schtoto v turcia osven genocid i da prevraschta carkvi v djamii i azbuka ne sa si sazdali i zada ne polvat Arabska Gracka ili Balgarska zada ne im tarsim korenite v tezi narodi polzvat latineca.Niakade prez 1270 god. pod obedinenieto na djihat ankaschi seldjuci kiurdi i dr.isliamski plemena nanasiat porajenie na otslabenata ot voinite s Arabi Gracka armia. S koi ot tezi plemena se svarzvasch ti.Ili da govorim za osmanskia genocid vad Armenci Garci Balgari i prodaljavaschtia vse oschte nat kiurdi.Ne otdavna sled obiistvoto na jurnalist v Konstantinopol ot Armenski proishot po ulicite na grada izliazoha nad milion Turski grajdani ot armenski proizhod.Ami kiurdite -valneniata i revoliuciite v Arabskia sviat chte obhvanat i tiah rano ili kasno i togava kade schte si tarsich korenite v ANATOLIA ANGIRA KONSTANTINOPOL SMIRNA BRUSA kade be rodonachalniko Adame ili kakto si napisal -имали значениече си един народ или изрод,a che dedite vi sa izrodi go pische ne samo v Balgarskata no i v Gracka Srabska ARmenska KIparska Egipetska i v oschte mnogo drugi istorii .Чети ,мисли ,прави си заключениа i ne badi haivan. Ot Balgarin na kogoto korenite sa ot Konstsntinopol i Keschan -tvoite ot kade sa.
Всеки който знае какво е постигнал Ататюрк го обявава като свой.
Остана само да го обяват че е негър.
1942 година се говори че е евреин, искам да задам въпрос. Защо през 1923 година не е оснавал еврейска държава?
Публикуване на коментар
Редакцията не носи отговорност за публикуваните от читателите коментари. Коментари, които съдържат нецензурни думи и обиди, които насаждат етническа или религиозна вражда, ще бъдат изтривани!