вторник, 14 юни 2011 г.

Обиколният път oт изток или от запад ?

Нито един от двата варианта за обиколен път на Кърджали - от изток или от запад, може да реши напълно проблемите на града. Защото при изграждането му трябва да се имат предвид всички транспортни проблеми, а не само транзита към Маказа. Затова изборът на варианта трябва да стане след анализ, който отчита както външните потоци от движението, така и движението в града, смята арх. Петя Назърова, главен архитект на областния град. Ще се избира вариантът с най-малко минуси.
Министерството на регионалното развитие и благоустройството /МРРБ/ вече финансира „Пътпроект” ЕООД в София да разработи източния вариант на пътя, който ще е готов до края на юли. Той ще бъде внесен в експертния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура” за мнение и после представен на обществено обсъждане в Кърджали.
Заинтригувана от предложение от арх. Миролюб Попов на страниците на „Нов живот” за строителството на  вариант „Запад”, общината реши  да плати на „Пътпроект” да подготви техническите параметри и за него. Като се сравнят двата варианта,ще се види кой е финансово възможен и е най-добър за населението.

На картата е само източният вариант за обиколен път на Кърджали
Вариант „Запад” е съобразен с традициите
в обществено-икономическото развитие на града. Пътят осигурява поглед над Кърджали. Решава се транзитът за Смолян, Ардино и Неделино. Има пряк достъп до яз. „Кърджали”, селата и зоните за отдих край него. Преминавайки през землищата на Калинка, Царевец, Прилепци, Петлино и Айрово, допринася за оживяването им.
В областния център се влиза чрез директната връзка от пътя през новия мост на река Арда.
Но вариантът „Запад” не решава проблема с тежкотоварните автомобили и не осигурява пряк достъп до индустриалните зони „Изток” и „Юг”, каквато е основната цел на един обиколен път. Трасето минава през сложен терен със свлачища. Ще се наложи изграждането на големи и скъпи мостови съоръжения, които на места трудно ще се впишат в природната среда, а вредните емисии от колите ще се разстилат над града.

С вариант „Изток”се осигурява
транзитът за Момчилград, Кирково, Крумовград и Гърция и се поемат безпроблемно тежкотоварните и едрогабаритни камиони. Директен е достъпът им до складово-промишлените зони „Изток” и „Юг”. 14-километровото трасето е проучено и ще бъде сравнително по-лесно за строителство. Ше осигури и движение с по-висока скорост.
Неприятното е, че транзитно пътуващите за и от Гърция туристи ще преминат през неприветлива индустриална зона, която може да остане единственото им впечатление за града ни. Липсва и директният достъп до яз. ”Кърджали” и местата около него, които привличат гости. Няма я и пряката връзка с пътя за Ардино и Смолян и този поток от коли ще преминава както досега през града. Трасето трябва да бъде съобразено и с терени, отдадени на концесия. Трябва да се предвиди изграждането на голям виадукт над опашката на яз. ”Студен кладенец”,  вероятно след ж. п. гарата. – на мястото на оранжериите на ОЦК. Това ще е най-тежкото и най-скъпо струващо съоръжение при варианта „Изток”.
Безспорно за нашия град е нужен освен основен път, който да поеме тежкотоварните автомобили, тъй като оттук преминава трансевропейски коридор, свързващ Финландия и Русия с Гърция, но и една втора дъга. Виждам като основен път вариант „Изток”, а допълнителен вариант „Запад” - за туристическия поток, заяви Петя Назърова.
Тя не е убедена , че едрогабаритните коли ще предпочетат пътя през Свиленград, а не този през прохода Маказа. Затова е от голямо значение проектантите на „Пътпроект” да проучат задълбочено характера на пътнико- и товаропотока.
 Ако имахме една развита икономика, не в криза, да можем да направим освен околовръстния и една дъга към него, която да го свърже и с крайградските села, ще е най-доброто. Така ще се избегнат негативите от двата варианта, казва арх. Назърова.
Във връзка с избирането на обиколния път е разговаряла с почти всички архитекти в Кърджали– мнението им клони към вариант „Изток”, а инженерите са категорично за него. Съгласни са, че арх. Попов има силно аргументирана позиция за западния вариант. Но ние сме изправени при тези икономически възможности да получим само един от пътищата.
 Никак не е зле поне проектно да видим може ли да бъде осъществена и другата идея, дори като някаква дъга - не пълен пръстен, която да може след време да се осъществи поетапно. Затова искрено се надявам проектантите да направят и втори вариант „Запад”, за да сравним и да направим сметката дали източният, решен през 1987 г., е най-обоснован, каза арх. Назърова и припомни , че първият проект за обиколен път на Кърджали е вариант „Запад”. През 1973 г. той е бил изцяло защитен пред тогавашната Агенция „Пътища” от архитектите Михаил Савов и Миролюб Попов. През 80-те години нещата се обръщат на изток, което е повлияно от инженери.
Радвам се, че „Нов живот” предизвика полемика за двата варианта още в началото на март с публикацията на арх. Попов. За съжаление тя не беше отчетена от МРРБ и възложиха за проектиране директно източния вариант. Но общината няма нищо против, ако е възможно финансово, да види как стои и западният, заяви в заключение главният архитект.
Снежана ГОРАНОВА
Снимка: Петко БОРИСОВ



11 коментара:

Анонимен каза...

bravo petko i sneja!!!!

Анонимен каза...

"Виждам като основен път вариант „Изток”, а допълнителен вариант „Запад” - за туристическия поток, заяви Петя Назърова."

Много разумно. Първо "Изток" естествено заради шума, камионите и т.н. и после "Запад" за туристите.

Анонимен каза...

Доколко искрени и мислещи за бъдещето на града могат да бъдат архитекти допуснали такива архитектурни недоразумения както в града така и във Възрожденци

Анонимен каза...

На картата е само вариант ,изток,??

Анонимен каза...

Според мен най-добрият е вариант "изток",но малко трябва да се коригира маршрута.Пътят не трябва да преминава през бившите оранжерии на ОЦК,а трябва да премине през самото ОЦК,като преди това ОЦК се срине наравно със земята.Така Кърджали ще удари джакпота-не само ще има нов и удобен за града и преминаващите път,но ще се отърве и от тежкотоварните камиони,и от отровите на ОЦК!Няма какво толкова да се мисли-да идва бат'Бойко и да прави първата копка.

Анонимен каза...

Според мен първо трябва да освободим гл.архитект да си ходи вкъщи.Тази лелка изобщо не е в час,или така и отърва... На фона на безумията, които сътвориха в града ,този проект ще се окаже поредната изцепка.

арх. Миролюб Попов каза...

Радостно е, че най-после в лицето на арх. Назърова, Общината показва активност, възлага вариантно проучване и излиза със становище по въпроса за Обиколният път. Преди да продължа борбата си за западният вариант в чиито предимства съм дълбоко убеден, ето някои бележки:
1)На скицата Западният вариант НЕ е показан! Черната линия е сегашният път минаващ по ул. Беломорска. Поне 5-8 години трафика за/от Маказа ще минава по него. (Строителството на пътища и мостове е бавна работа). Западният вариант минава западно и над Възрожденци.
2)Отново се изпуска като критерий за оценка животворящият ефект на пътя. При връзката Път-Град, пътя е винаги първичен. Градовете възникват там където минава път. Когато градът е изграден (Кърджали) нов главен път се прокарва така че да подкрепя и стимулира(!) неговото развитие (Западен вариант). Пътя за Маказа няма да е магистрала и е грешка пoзицията "път равно на пушеци и шум". Още по-голяма грешка е да се гледа на него като само инженерно , а не социално съоражение.
3)Виадуктите на Западният вариант макар високи, ще са леки и лесно изпълними - стълбове с пълзящ кофраж и предварително заготвени греди между тях за пътя. Естакадата през яз. Студен кладенец на Източният вариант ще е трудно изпълнимо съоръжение с основи под вода, подложено на ерозия и деформации.
4)Изграждането на обиколен път на Кърджали ще е изключително скъпа инвестиция. Жалко ще е ако единствената полза от нея ще е отклоняването на "тежките камиони" (дали и колко наистина ще има такива?). Отговорните фактори е по добре да умуват как градът да спечели от нея. Необходим е задълбочен анализ не от пътни инженери, а от геостратези, урбанисти и хора-визионери.

Анонимен каза...

изток или запад няма значение,важното е кой ще плати повече парички.Защо ни занимават с празни приказки,да си взимат рушветите от който трябва и да правят каквото трябва за да не стане поредният проект провален поради алчността на няколко човека или партия.Отказаха на Гриша Ганчев да направи бизнеса си в Кърджали,отказаха на Сокотаб да направи завод в нашият град и всичко заради комисиони.Така че да взимат квот трябва и да вършат нещо за града ни.

Анонимен каза...

Защо ли се чака да се отвори пътя за Маказа, че чак тогава да започне строителството на обиколния път.И още нещо, що за глупост е това под язовирната стена да минават тежкотоварни коли. Красиво, полезно за туристите, но над главите на кърджалийци освен заплахата от язовира сега и грохота на поток от тирове.

Анонимен каза...

Ами грохота на потока от тирове по Бул.Беломорски, под самите блокове???
Ако така я скалъпите дано няма толкова много камиони, че просто не зная как ще се живее там.

Анонимен каза...

Да направят и двата пътя, па ако намерят пари и за трети - още по-добре :)

Публикуване на коментар

Редакцията не носи отговорност за публикуваните от читателите коментари. Коментари, които съдържат нецензурни думи и обиди, които насаждат етническа или религиозна вражда, ще бъдат изтривани!