вторник, 28 септември 2010 г.

Закъсахме с боклука и в Кърджали

Строителството на новото депо за твърди отпадъци в Кърджали се отлага за неопределено време, а градът е заплашен от криза с отпадъците. От февруари, когато беше закрито и последното общинско сметище, това в Джебел, върху старото депо край областния град се трупат пресните отпадъци на целите Източни Родопи, вместо то да бъде закрито и рекултивирано. Оказва се, че проектът за новото депо е върнат на почти на нулева фаза, след като беше спряно финансирането по програмата ИСПА
заради нарушение при избора и възлагането на двата лота – строителството на новото депо и закриването и рекултивацията на старите сметища. Фирмите-изпълнители са били избрани от предишното Министерство на околната среда и водите/МОСВ/ не чрез конкурс, а чрез пряко договаряне. Резултатът е, че на двете фирми не е плащано от почти година и строителството е забавено с 11 месеца. То трябваше да приключи на 19 януари 2011 г., а рекултивацията – на 17 юли 2011 г. Сега изгледите това да се случи са нулеви.
Не са построени предвидените претоварни станции в общините, където боклуците би трябвало да се сортират, и в Кърджали да се изпраща за депониране само частта, която не може да се рециклира и използва. В резултат разходите за транспорт на отпадъците, особено на отдалечените общини, се удвояват.
В началото на тази година се наложи Общинският съвет да гласува с почти 50% по-висока такса „смет”, за да покриваме разходите за превозване на отпадъците, каза кметът на най-отдалечената община Ивайловград Стефан Танев. Строителството на претоварната станция трябваше да започне напролет, но нищо не е направено. Строителите се оправдават, че на терена имало смет, но това са малки нерегламентирани сметища, които общината непрекъснато разчиства. Ако станцията работеше, за Кърджали щяхме да возим много по-малко боклуци, защото това, което може да се рециклира, ще си остава тук.
В момента на новото депо край Кърджали не се работи, а хора на консорциум „Хидрострой – строително-предприемачески холдинг”, които изпълняват лот „Рекултивация на стари сметища”, на практика обслужват депонирането на пресните отпадъци от цялата наша област и от Ивайловград на старото депо и няма как да пристъпят към рекултивация.
Повече не може да се разчита на европейски пари. От екоминистерството ни информираха много пестеливо, че са „предприели действия съвместно с изпълнителите по договорите за строителство за оптимизиране на проекта и редуциране на неговия обем и стойност.” На практика това означава да не се изграждат някои от елементите и съоръженията на депото и на претоварните станции, обясни зам.-кметът на Кърджали инж. Васил Бобеков. В момента в общината работят по анализ, който да помогне да се реши от какво може да се лиши проектът и до каква степен, така ще се намали цената, за да е по-лесно да се финансира. Защото след като са спрени парите от ИСПА, строителството ще се плаща от държавния бюджет. В края на седмицата ще се съберат експерти от общините в Сдружението, за да изработят и представят в МОСВ анализа и становище. Оттам нататък екоминистерството ще има последната дума.
Вече има предложение да не се изгражда съоръжение за компост, защото нямало интерес към този продукт. Компостът служи за разрохкване и обогатяване на почвата на земеделските земи и се получава при обработка на органични отпадъци.
Другото предложение е да не се строят претоварни станции в най-близките общини – Момчилград, Черноочене и Джебел. А където се строят, да се редуцират проектите. Ще отпаднат предвидените административни сгради.
От самото начало съм на мнение, че точно за община Момчилград е безсмислено да се строи претоварна станция, смята кметът Ердинч Хайрула. Голяма част от селищата в общината са по-близо до сметището, отколкото до бъдещата станция, каза той. И подчерта, че след като проектът ще се преработва, това трябва да е в съответствие с най-новите европейски изисквания и най-новите нормативни документи на МОСВ. Например, да се изгради инсталация за изгаряне на отпадъците за получаване на топлинна енергия и биогаз.
Предложението със сигурност е добро, даже да оскъпи проекта, но дали ще се приеме предвид стремежа на МОСВ да е колкото се може „по-евтинко”. Само че дали по-евтиното не излиза по-скъпо?
При положение, че отпаднат част от съоръженията за преработка на отпадъци, ще се увеличи обемът на тези, които ще се депонират, което пък ще доведе до по-бързото запълване на сметището, коментира Бобеков. Сега се изгражда само първата клетка, която е проектирана за 5 години, но вероятно след 2-3 години ще трябва да започне строителството на втората. Така нареченото „оптимизиране” и „редуциране” на проекта за депото означава, че няма да е построено по евростандартите и след година – две или три ще се наложи да се доизградят съкратените елементи, което пък в крайна сметка винаги излиза по-скъпо. Но сега се търси най-евтиният вариант. Без да броим увеличените разходи за транспорт.
Междувременно специалистите в общината в Кърджали обмислят възникналата от около две седмици идея на общински терен до старото сметище да се направи временно ново. Така ще може хълмът от боклуците на Източните Родопи най-сетне да се погребе и рекултивира. Но това ще натовари общинския бюджет, защото ще трябва да се финансира изграждането на временен път и да се обслужва депонирането на боклуците. Идеята тепърва ще се обмисля.

Тонка ГОГОВА
Снимка: Петко БОРИСОВ




1 коментар:

Анонимен каза...

Много крадете бе,стига вече,спрете се!!!Приберете се по селата,там от където сте дошли с калните цървули и оставете компетентните хора да управляват града.

Публикуване на коментар

Редакцията не носи отговорност за публикуваните от читателите коментари. Коментари, които съдържат нецензурни думи и обиди, които насаждат етническа или религиозна вражда, ще бъдат изтривани!